.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
هاشمي: دولت نهم دولت اشک آور ؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پرداخت نقدی یارانه ها در شان مردم ما نیست ، بخش هایی از طرح تحول اقتصادی را مثبت ارزیابی کرد و در واکنش به سخنان اخیر وزیر ارشاد گفت : بله دولت های قبلی بارها در نماز جمعه برای آلام مردم گریه کردند ولی اینطور نبود که اشک مردم را در بیاورند و به آنها نیشخند بزنند . در حال حاضر آقایان دولت نهم اشک مردم را در می آورند.

محمد هاشمی رفسنجانی عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار مهر، با ضعیف خواندن دولت نهم در حوزه اقتصاد ، به اصرار دولت بر اجرای طرح های اقتصادی در آستانه انتخابات با توجه به نظر مجلس مبنی بر تورم زا بودن اجرای این طرح ها از جمله طرح تحول اقتصادی اشاره کرد و افزود : آنچه که بین اقتصاد دانان و سیاسیون مطرح است ، این است که هدف اجرای این طرح ها در آستانه انتخابات سیاسی است و هدف اقتصادی برای کشور ندارد.

هاشمی با بیان اینکه بسیاری از صاحبنظران اقتصادی و حتی برخی اعضای دولت اجرای طرح تحول اقتصادی را در زمان و شرایط فعلی کشور بیشتر تورم زا می دانند ، گفت: کارشناسان زمان را برای اجرای این طرح های اقتصادی مناسب نمی دانند و می توان این موضوع را در نظریات مجلس ، در نظرات برخی همکاران دولت و نظرات اقتصاد دانان مستقل مشاهده کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: به نظر من اجرای طرح های اقتصادی در سال انتخابات و نزدیک انتخابات بیشتر برای این است که جنبه سیاسی و انتخاباتی داشته باشد.

هاشمی با اشاره به آمارهای کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص درباره عملکرد دولت در اجرای برنامه چهارم و سند چشم انداز بیست ساله توسعه کشور، گفت: برنامه چهارم اولین بخش از سند چشم انداز توسعه کشور بود البته اهداف این برنامه شاخص پذیر نیست و زیاد نمی توان نمود آن را اندازه گیری کرد اما در بخش احکام که شاخص پذیر و قابل اندازه گیری هستند نیز مصوبات محقق نشده است . به عنوان مثال باید میزان وابستگی بودجه جاری دولت به نفت در 3 ساله اول برنامه چهارم سالی 10 درصد کاهش می یافت که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

افزایش 80 درصدی وابستگی بودجه جاری دولت به نفت

وی اضافه کرد : نه تنها شاهد کاهش وابستگی بودجه جاری دولت به نفت در سه ساله اول برنامه چهارم توسعه نبوده ایم بلکه بر اساس آمار 50 درصد وابستگی بودجه جاری دولت به نفت نسبت به سال پایه افزایش یافته است که با احتساب 30 درصدی که در 3 ساله اول برنامه چهارم توسعه باید کاهش می یافت و نیافت جمعا نسبت به سال پایه وابستگی بودجه جاری دولت به نفت 80 درصد افزایش یافته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه باید طی 2 برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور میزان وابستگی بودجه جاری دولت به نفت به صفر می رسید اظهار داشت: هزینه های جاری دولت با پایان یافتن برنامه پنجم توسعه کشور باید از طریق مالیات و دیگر درآمدها تامین شود نه از طریق فروش و درآمد نفتی کشور.

اصلاحات 7 گانه در محورهای طرح تحول در مجموع خوب است

هاشمی با بیان اینکه نرخ تورم باید در پایان برنامه چهارم توسعه کشور تک رقمی می شد، یادآور شد: آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که در حال حاضر نرخ تورم در کشور 25 درصد است یعنی نه تنها تک رقمی نشده بلکه حدود 5/2 برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در همه احکامی که در برنامه چهارم توسعه کشور قابل اندازه گیری بوده دولت نه تنها طبق برنامه عمل نکرده بلکه نسبت به گذشته درباره این احکام ضعیف تر عمل کرده است، گفت: در بخش مسکن درباره نرخ بیکاری درباره صادرات و واردات و میزان نقدینگی در کشور همه آمارها حاکی از آن است که دولت از اهداف برنامه فاصله زیادی گرفته است.

این عضو ارشد حزب کارگزاران در پاسخ به این سئوال که دولت معتقد است از نظر کارشناسی با اجرایی شدن 7 محور تعیین شده در طرح تحول اقتصادی بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد، خاطر نشان کرد: نمی توان نسبت به 7 محور تعیین شده در حال حاضر اظهار نظر کرد اما در مجموع اصلاحات در نظر گرفته شده حرکت خوبی است.

هاشمی در عین حال با انتقاد از پرداخت نقدی یارانه ها، گفت: در برنامه پنجم توسعه قرار بوده که یارانه ها هدفمند شود به این معنی که به آن کسی که نیاز دارد باید یارانه داده شود، اما هیچ بحثی برای پرداخت نقدی یارانه ها مطرح نشده است.

وی اظهار داشت: دولت قرار است هر ماه یک پولی به خانواده ها بدهد آنهایی که نیازمند این مبلغ هستند آن را صرف مواد مصرفی می کنند در حالیکه هدفمند کردن یارانه ها هدفش این بوده که تولید و اشتغال و کیفیت زندگی مردم بالا برود نه اینکه امروز پولی را به مردم بدهیم و فردا با آمدن فردی دیگر و یا به بهانه های مختلف دیگر این پول نباشد و حذف شود.

پرداخت نقدی یارانه ها در شان مردم نیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بر اساس نظرات کارشناسان مسائلی از قبیل پرداخت نقدی یارانه ها در شان مردم نیست و تنها باعث افزایش تورم در کشور می شود، اما یک سری اصلاحات از قبیل اصلاح در گمرک و نظام اداری کارهای خوب، پسندیده و قابل دفاعی است که هم کارشناسان و هم مردم از آن حمایت می کنند.

هاشمی با بیان اینکه عدالت مفهوم وسیعی دارد که باید به همه ابعاد آن توجه شود، تصریح کرد: امروز هر کسی حرفی بزند فردا به آن فرد تهمت می زنند ، به عنوان مثال وزیر ارشاد در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات گفته بود کسانی که در زمان خودشان اگر انتقادی می شد در نماز جمعه گریه می کردند حالا از دولت انتقاد می کنند.

وی تاکید کرد: بله ما سخنان وزیر ارشاد را قبول داریم دولت های قبلی بارها در نماز جمعه برای آلام مردم گریه کردند ولی اینطور نبود که اشک مردم را در بیاورند و به آنها نیشخند بزنند در حال حاضر آقایان اشک مردم را در می آورند و به آنها می خندند.

کاندیدا می شوم

محمد هاشمی درباره تصمیمش برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دهم، گفت: موضع من همچنان احتمال کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری است.

کارگزاران از کاندیدای واحد اصلاح طلبان حمایت می کند

وی در خصوص موضع حزب کارگزاران درباره کاندیداهای احتمالی گفت : آنچه حزب کارگزاران درباره حضور در انتخابات ریاست جمهوری تصمیم گرفته دو نکته است ؛ اول اینکه در انتخابات به همراه ائتلاف اصلاح طلبان شرکت کند و دوم حمایت از کاندیدای واحد اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو.

هاشمی تاکید کرد که نسبت به اشخاص بحثی در حزب کارگزاران صورت نگرفته است و فعلا این حزب نمی خواهد درباره شخص خاصی بحث و اظهار نظری داشته باشد.

میر حسین را از ذخایر انقلاب می دانم

عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی نظر شخصی خود درباره ورود میر حسین موسوی آخرین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران به عرصه انتخابات ریاست جمهوری دهم را اینگونه بیان کرد: بنده آقای موسوی را جزء ذخایر انقلاب می دانم او فردی است که واقعا طی 10 سال و در زمان جنگ و در سخت ترین شرایط کشور را اداره کرد ، ایشان در زمان جنگ نخست وزیر بود و جریاناتی اتفاق افتاد که می خواست از این سمت استعفا دهد ولی امام نپذیرفتند.

هاشمی به مهر افزود: این نشان می دهد که مهندس موسوی از شخصیت های انقلابی و از ذخایر و سرمایه های نظام و انقلاب هستند. این نظر شخصی من نسبت به آقای میر حسین است حال اینکه ایشان بیاید و نیاید و بپذیرد یا نپذیرد مسائلی است که خودش درباره آن در نهایت تصمیم خواهد گرفت.

از کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی بی اطلاعم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به سئوالی که پرسید شنیده شده برخی مشاوران آیت الله هاشمی رفسنجانی در حال بررسی شرایط برای حضور مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری هستند، گفت: من این موضوع را نشنیده ام. طی دیدارهای زیادی که به طور طبیعی با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دارم اصلا در مورد انتخابات با ایشان صحبتی نکرده ام و تا این لحظه هم چیزی در این خصوص نشنیده ام .


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.065 seconds.